מכינת קיץ אינטנסיבית להכנת צעירים בני החברה הערבית ללימודים אקדמיים
מכינת הקיץ, "תנמיה" כפי שאנו קוראים לה על מנת להבדיל אותה ממכינות הקדם אקדמיות האחרות הפועלות באוניברסיטת חיפה, מבקשת לתת מענה לחוסר ממשי הקיים בהכנתם של הצעיר והצעירה הערבים לקראת לימודיהם האקדמיים. היא מהווה מסגרת אינטנסיבית השמה דגש על לימוד ותרגול השפה העברית והכשרה במיומנויות רכות לצד היכרות עם החברה הישראלית על כל גווניה. מטרת מכינת "תנמיה" היא לטפח קאדר של מועמדים/ות ערבים/ות מצטיינים/ות שיתקבלו עם תום המכינה לחוגים התחרותיים, המקדמים מוביליות חברתית, באוניברסיטת חיפה ויצרו את שכבת ההנהגה האיכותית של בוגרי האוניברסיטה.
לצעירים/ות היהודים/ות בישראל מוצעים מסלולים מגוונים עם סיום בית הספר התיכון: החל מהצטרפות למכינה קדם צבאית או לשנת שירות, התגייסות לצבא לתפקיד משמעתי ויציאה, עם סיומו, לטיול הגדול בחו"ל. במהלך מסלול זה מתבגרים הצעירים ועם תחילת לימודיהם האקדמיים הם מגיעים ללימודים עם אופקים רחבים וידע עולם מרשים. הצעיר והצעירה הערבים, מסיבות תרבותיות, פוליטיות ואחרות, אינם שותפים להזדמנויות אלה. לחץ משפחתי וקהילתי מופעל עליהם להתחיל את לימודיהם האקדמיים מיד בגיל 18, עם סיום לימודי התיכון, כשהיכרותם עם העולם מצומצמת ובחירותיהם, פעמים רבות, אינן מושכלות. ההוראה השמרנית בבתי הספר הערבים השמה דגש על הצלחה בבחינות הבגרות, לוקה בחסר בכל הקשור להקניית "כישורים רכים", אותם כישורים של ניהול ולמידה עצמאיים, מנהיגות והובלה, יצירתיות ויזמות, הנדרשים להצלחה בעולם האקדמי והחיוניים לקידום חברתי וכלכלי בשוק העבודה העכשווי. אתגרים אלה, המתווספים פעמים רבות לאי שליטה מלאה בשפה העברית – הדבורה והכתובה – מותירים את הצעירים הערבים בעמדת נחיתות עם כניסתם לאוניברסיטה, מובילים ל"הלם תרבות" בשנת הלימודים הראשונה ואף לאחוזי נשירה גבוהים. עמדת מוצא זו מובילה גם לשיעורים נמוכים יחסית של בעלי תואר הראשון מהחברה הערבית הממשיכים לתארים מתקדמים במסלולי המחקר. העובדה כי תלמידי המחקר הערבים בוחרים ברובם במסלולים לא מחקריים, מגבילה את סיכוייהם להשתלב באקדמיה הישראלית ובעולם האקדמי בכלל. הכנת הצעיר/ה הערבי/ת ללימודים האקדמיים לא רק בתחומי הידע הבסיסיים אלא גם בהיבט של כישורי החיים תבטיח קליטה של סטודנטים בשלים רגשית, בטוחים בעצמם ושולטים בשפה העברית הנדרשת להצלחה האקדמית.
מכינת "תנמיה" נמשכת שלושה חודשים ומתנהל בתנאי פנימייה באוניברסיטת חיפה. הוא מהווה מסגרת חינוכית, אשר משלבת רכיבים של למידה והכנה לאקדמיה (תגבור במקצועות אליהן מכוון המועמד את לימודיו האקדמיים, תרגול אינטנסיבי בעברית ובאנגלית) עם יצירת הזדמנויות לצמיחה, העצמה והתפתחות אישיים, השפעה באמצעות מעורבות והתנדבות בקהילה, וסיורים ומפגשים עם החברה הישראלית על כל גווניה ודעותיה.
המסגרת הייחודית של מכינת "תנמיה" נותנת מענה לאתגרים הבאים:
- כניסתם של צעירים ערבים לאקדמיה בגיל צעיר מאוד, מקשה עליהם לקבל החלטות מושכלות לגבי עתידם המקצועי ומובילה ל"נדידה" בין חוגי לימוד ואף לנשירה.
- אי שליטה בשפה העברית באופן שמקשה על השתלבות והצלחה בלימודים האקדמיים ומהווה חסם משמעותי גם בפני פנייתם של צעירים ערבים בעלי פוטנציאל גבוה ללימודים לתארים מתקדמים.
- צורך ב"כישורים רכים" הנדרשים להצלחה בלימודים אקדמיים (זהות מגובשת ובוגרת, ניהול ולמידה עצמאיים, הצגה עצמית והצלחה בראיונות קבלה, יצירתיות, יזמות ועוד)
- מיעוט מגע והיכרות עם החברה היהודית המובילים לתפיסת עולם מצומצמת, חוסן ביטחון עצמאי, וקשיי השתלבות.