קמפוס בטוח בזמן המלחמה

מלחמת "חרבות הברזל" נגד חמאס פרצה ב-7 באוקטובר ואוניברסיטת חיפה עמדה בפני משבר חסר תקדים. לצד ההלם והאבל על אובדן חייהם של כל כך הרבה, מאות מהסטודנטים והסגל שלנו נקראו להילחם בחזית והמתיחות בין יהודים לערבים ברשתות החברתיות איימה לסכן את הקמפוס השליו שלנו. האוניברסיטה עמדה בפני שני אתגרים מרכזיים:

1/ הצורך לשלוח מסר מרגיע ומאחד לכל הסטודנטים שירגיע את הרוחות שסערו בעיקר ברשתות החברתיות, ויביע עמדה ברורה ותקיפה נגד הסתה וגזענות, תוך שימת דגש על המחויבות של האוניברסיטה לערכי החברה המשותפת , כבוד הדדי ושוויון.

2/ מיפוי והבנת הצרכים והדאגות של הסטודנטים, הסגל האקדמי והמנהלי, בזמן משבר חריף זה, במטרה לעצב תוכניות שיבנו חוסן אישי וקולקטיבי, יעודדו דיאלוג בריא ויעניקו כלים מעשיים לעבודה ולימוד משותפים..

המערך לגיוון והכללה, ביחד עם יחידות האוניברסיטה השונות נקט בפעולות הבאות:

  • הוצאת מכתב בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית – יחד עם הנהלת האוניברסיטה אשר נשלח לכל תלמידינו בקריאה לאיפוק, הימנעות מהסתה וגזענות ושימור סולידריות חברתית. המכתב הדגיש את הערכים והאחריות המשותפים של כל קהילת האוניברסיטה לשמירה על הביטחון בתוך הקמפוס.
  • יצירת "קבוצות חוסן": המערך יחד עם דיקנט הסטודנטים, הקים קבוצות תמיכה לכל התלמידים שלנו אשר היוו מרחבים בטוחים בהם יכלו הסטודנטים לדבר על פחדים וחששות וזאת מתוך הבנה שלכל קבוצה אתנית יש את חוויותיה שלה וכי יש צורך ליצור מרחבים בהם התלמידים יכולים לחלוק בשפתם שלהם. יצרנו קבוצות נפרדות לערבים, דרוזים, יהודים וסטודנטים בינלאומיים.
  • מיפוי צרכים של הסגל האקדמי והמנהלי: סקר מקוון אשר מיפה צרכים ואתגרים מידיים; אתגרים צפויים עם פתיחת השנה האקדמית והמשאבים והמומחיות של חברי הסגל, אותם הם יכולים ומוכנים לתרום לחוסן של עמיתיהם ושל הקמפוס כולו. הסקר לימד כי הדאגה הגדולה ביותר של כל חברי הסגל קשורה הייתה ליחסים בין יהודים לערבים בקמפוס; כיצד לטפל בוויכוחים פוליטיים שעלולים לפרוץ בכיתה; מה לעשות במקרים של אלימות מחוץ לכיתה; איך להגיב להתבטאויות גזעניות במהלך דיונים? חברי וחברות הסגל ביקשו כלים מעשיים לטיפול בסטודנטים שאיבדו את יקיריהם; תלמידים שחוו טראומה.
  • עיצוב סדרה של 30 סדנאות ומפגשי הכשרה לסגל ולצוות כמענה לאותם צרכים שעלו בסקר, וסיפקו כלים מעשיים לאתגרים כמו איך לאמץ אמפתיה כלפי כל התלמידים; כיצד לגעת בנושאים קשים ובעלי פוטנציאל נפיץ במהלך השיעור; כיצד להתמודד עם תלמידים רגשיים ולספק תשובות רגישות תרבותית לבעיות שונות.
  • יצירת "מרחב להתייעצות", מפגש זומי שבועי עם יועצת חיצונית, לכל מרצה שמתמודד/ת עם אתגר הקשור להוראה בקמפוס מגוון בזמן אמת.
  • -יצירת קבוצת חשיבה של סטודנטים יהודים וערבים, שיצרו את הסיסמה: "ממשיכים ללמוד ביחד", אשר תורגמה לערבית ואנגלית ושימשה כסיסמה תחתיה הוחזרו הלימודים למסלולם. המערך הקים "נאמני חיים משותפים", קבוצה נבחרת של 120 חברות וחברי סגל אקדמי וסטודנטים ערבים ויהודים שהסתובבו בכל המרחבים הציבוריים בקמפוס במהלך שבוע הלימודים הראשון , לבושים בחולצות עם הסיסמאות האמורות וחילקו לסטודנטים 8,000 צמידי גומי עם הסלוגן. הנאמנים קיבלו את כולם במילים מרגיעות ובהבטחה שכל היחידות פועלות למען הפיכת הקמפוס לבטוח עבור כולם.
  • צילום של 6 סרטונים קצרים בהשתתפות חברי סגל יהודים וערבים, אשר הזמינו את הסטודנטים לחזור לקמפוס, בעברית וערבית, וסיפרו על מערכות היחסים המשמעותיות שיצרו במהלך עבודתם בקמפוס.

קישור לסרטוני חיים משותפים "ממשיכים ללמוד ביחד" : 

נאמני חיים משותפים