הכשרת סגל אקדמי להוראה בכיתה מגוונת
האוניברסיטאות בישראל משמשות כבית אקדמי לקבוצות מגוונות המקבלות הזדמנות להשכלה, הרחבת אופקים ומוביליות חברתית. למוסדות האקדמיים תפקיד חשוב בקידום ערכים של הכלה וקבלה וחובתם ליצור מקום בטוח עבור כל קבוצות האוכלוסייה החוסות בצילם. הדבר נכון בעיקר בתקופות בהן הקונפליקטים החיצוניים מוצאים את דרכם אל חיי הקמפוס ועלולים להשפיע לרעה על הסטודנטים והסגלים.
בעומדם מול הכיתות המגוונות מוצאים עצמם מרצים ומרצות רבים חסרי כלים והכשרה להתמודדות עם מצבי קונפליקט. בעוד מומחיותם בתחום מחקרם אינה מוטלת בספק, הם מתקשים ואף חוששים להתמודד עם רגשות הכעס, הייאוש והפחד שעלולים לעלות בעת הדיונים בכיתה, בה יושבים זה לצד זה בני מיעוטים שונים.
אתגר זה התגבר ביתר שאת מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" באוקטובר 2023, אשר במהלכה ממשיך הסגל האקדמי באוניברסיטה ללמד כיתות המורכבות מסטודנטים המגיעים מרקעים אתניים, דתיים ותרבותיים שונים ונדרש להפגין יכולות חניכה והוראה במצב שמעולם לא עמדו בו בעבר. עם תחילת שנת הלימודים תשפ"ד הביעו מרצים לא מעטים חשש לחזור ללמד בכיתות לנוכח הקושי לנהל דיונים, להרגיע את הרוחות ולקדם אווירת לימודים חיובית ובונה.
המערך לגיוון והכללה הקים מערך הכשרות לסגל אקדמי שהכין אותו להוראה בכיתות מגוונות בעת משבר ואפשר להם לנווט כיתת לימוד תוך הפגנת יכולות שיקוף, הכלה, אמפתיה ו reframing והתחשבות במציאות בה חיים הסטודנטים. עם החזרה ללימודים, מפעיל המערך "מרחב להתייעצות" – מפגש זומי שבועי הפתוח למרצים ולמרצות המבקשים להעלות אתגרים מהשטח ולהתייעץ לגבי תוכניות.
מטרת ההכשרות:
- קידום תפיסה בקרב המרצים הרואה בגיוון משאב המעשיר את חיינו ולא איום או נקודת חולשה.
- פיתוח מיומנויות הוראה וניהול שיח בקבוצה מרובת תרבויות וזהויות במציאות של קונפליקט.
- פיתוח יכולת הכלה של הסגל האקדמי ויכולת ניהול הכיתה כקבוצה שוויונית ומלוכדת.
- פיתוח מיומנויות הנחיה: תקשורת אישית ובין אישית, ניהול שיח דיאלוגי, התמודדות עם קונפליקטים, עבודה עם רגשות.